Apple TV+ je tu s námi již téměř půl desetiletí a zdá se, že je finančně úspěšná – ale rozhodně je to hit pro publikum.
Je neuvěřitelné, že to bylo v roce 2019, kdy Oprah Winfrey odhalila, že přechází na nově ohlášenou Apple TV+. Prozradila také proč – „Apple je v miliardě kapes,“ řekla.
Apple TV+ je skutečně k dispozici pouze pro ty z miliardy, kteří si ji předplatili, nebo mají bezplatnou zkušební verzi. Apple občas na tuto zkušební možnost skutečně tlačil a nabídl velkorysé měsíce zdarma nebo ji spojil s každou úrovní balíčku Apple One.
Být v kapsách však není totéž jako být sledován.
Oprah to možná zjistila, protože její první z několika seriálů se začala streamovat až v roce 2021. A pak Apple a ona ukončili svou smlouvu v roce 2022.
Ale možná to bylo předčasné. V té době byla Apple TV+ hitem – i když kvůli jedné show.
Vstupte Ted Lasso
Apple TV+ se ve skutečnosti začala streamovat od 1. listopadu 2019 a Apple strávil měsíce před oznámením, aby to co nejvíce propagoval. Tato služba získala Apple Event, na kterém byly hlavní hvězdy od Oprah po Saru Bareilles a Jasona Momoa.
Navzdory obrovskému startu a navzdory vysokým očekáváním u seriálů jako „The Morning Show“ měly pořady tendenci být dobře přijaté, ale ne hity. Dva měsíce od své existence, AppleInsider poznamenal, že Apple TV+ má stejný problém – a stejnou příležitost – jako všechny televizní sítě a kanály.
Apple TV+ potřebovala jeden průlomový hit, jeden pořad, o kterém by lidé, kteří se ještě nedívali, mluvili.
Pouze jedna show může zažehnout službu. Pro Netflix byla tato série „House of Cards“ a dlouho předtím to udělala „The Larry Sanders Show“ pro HBO.
S Apple TV+ byl tím průlomovým hitem „Ted Lasso“. Fotbalová komedie se stala senzačním úspěchem, který přešel do hlavního proudu, ne-li dokonce do americké kultury.
Když na vás odkazují televizní pořady na jiných sítích, víte, že jste dorazili, protože to nikdy neudělají, dokud nebudou vědět, že jejich diváci odkazu porozumí. „Ted Lasso“ by běžně byl odkazoval se na, nakonec do rozsahu bytí předmět rozšířené Stephen Colbert parodie na CBS.
Nebylo to poprvé, co Colbert vystupoval v seriálu Apple TV+ v pořadu The Late Show with Stephen Colbert. V roce 2022 se Colbert představil ve „vymazaných scénách“ z „Severance“.
Jestliže „Ted Lasso“ byl první totální úspěch, „Severance“ byl pravděpodobně první skutečně kritický. „The Morning Show“ má své fanoušky právem a „For All Mankind“ je pozoruhodným hitem, ale „Severance“ jako by zasáhlo více.
Úder za úderem
Stejně jako se Apple Watch staly zařízením zaměřeným na zdraví, protože k tomu je jejich majitelé používali, i Apple TV+ se stala domovem sci-fi. Vedle „Severance“ je zde „Nadace“ a „Silo“.
V každém případě je silné psaní spojeno s nesmírně drahými produkčními hodnotami a efekty.
Producenti sci-fi mohou nyní poukázat na rekord a vědí, že Apple TV+ je dobrým domovem pro tento typ pořadů. Mohou se také podívat na to, co se zdá být docela štědré utrácení.
Producenti, kteří mluvili mimo záznam AppleInsider říkat, že to není pravda Apple má bezedné kapsy. Ale také není pravda, že by se vedení společnosti do pořadů vměšovalo tolik, jak se původně šuškalo.
Místo toho, pokud se zdá, že série jde dobře, pokud se Applu líbí natočené záběry, pak podpoří show a poskytne kreativcům prostor, aby udělali maximum. Pokud ale záběry nevypadají dobře, pak je to jako Apple padák v manažerovi, který mikrořídí produkci.
Apple se dívá na větší obrázek
Pravděpodobně by Apple neřídil žádnou show, pokud by se nezaměřoval na vytváření hitů. Pak ale zaměstnala lidi z televize, aby se zabývali tímto zaměřením, a nikdo z branže nezůstane bez rukou, když se objeví nějaký problém.
Úspěch má mnoho matek, ale problémy má mnoho vedoucích pracovníků.
Apple však ve skutečnosti mohl kývnout na mnoho seriálů a filmů, aniž by je sledoval. Že je standard obecně tak vysoký a že Apple má pravděpodobně větší úspěšnost u kritikou uznávaných pořadů, je téměř jedno.
Apple je mezi streamery jedinečný v tom, že ve skutečnosti nevyžaduje zásahy, aby byly ziskové – protože Apple nepotřebuje peníze. Může to trvat dlouho, může si vytvořit malou sbírku vysoce sledovaných pořadů a může ignorovat všechna doporučení ke koupi knihoven stávajících studií nebo vysílacích společností.
Porovnejte to s Netflixem, který zjistil, že musí mít hity, aby se lidé přihlásili k odběru. Jeho gigantická knihovna je velkým lákadlem, ale zdá se, že jde o nové hity, které lidem brání v rušení.
Jedním z důvodů je, když Netflix nemůže nebo nechce vydat každou epizodu pořadu najednou. Pokud její plány nebo licenční smlouva show vyžaduje týdenní vydávání, pak publikum, které je zahnuté, je připoutané na týdny.
Vysílací televize má stejnou výhodu, alespoň v tom, že se lidé vracejí a sledují reklamy týden co týden. Ale bez nových hitů vysílací sítě vidí, jak diváci mizí.
Například v roce 2023, než stávky Cechu spisovatelů a SAG-AFTRA dokonce skončily, CNN odhadoval, že sítě společně ztratily 6 miliard dolarů.
Pouze Disney+ by měl být skutečně ve stejné pozici jako Apple, protože nevyžaduje okamžité zásahy, protože má obrovské impérium myší, které to podporuje. I když má každý streamer více materiálu než Apple, Disneyho kolekce téměř všechny převyšuje.
Přesto Disney+ stojí Disney hodně a navzdory této obrovské knihovně muselo soutěžit o koupi „Hamiltona“ a v poslední době se říká, že zaplatilo 75 milionů dolarů za koncertní video Eras turné Taylor Swift.
Peníze se počítají
Každý ví, že Apple má hodně peněz a je pravda, že bude utrácet, aby překonal soupeře. Co se však méně bere v úvahu, je, že Apple je také zvyklý vlastnit celosvětová práva na všechno, co dělá.
Tato kombinace výrazně změnila úspěch Applu.
Konkrétně doslova neexistovala žádná jiná produkční společnost, která by si mohla dovolit nadnárodní epos „Pachinko“. Každá další oslovená společnost by musela navázat partnerství s alespoň jednou nebo dvěma dalšími, ale pak Apple řekl ano.
Apple financoval „Pachinko“ úplně sám, a proto má veškerou prestiž, veškerou publicitu pro show. Prestiž a publicita jsou obvykle velmi finančně náročné pro nestreamované pořady, ale i když Apple neprodává své pořady jiným provozovatelům vysílání, tato série pravděpodobně posílila předplatné Apple TV+.
Zatímco Apple nikdy nezveřejňuje údaje o sledovanosti svých pořadů, povznesení z úspěchu stačí na to, že za ně utratil miliony i po dokončení výroby.
Nepochybně existuje mnoho příkladů tohoto, ale ten, který byl spolehlivě hlášen, je „CODA“. Apple tento film nenatočil, práva na něj koupil až po úplném dokončení filmu.
Apple vynaložil obrovské množství času, úsilí a peněz, aby zajistil celosvětová práva na „CODA“, a selhal. Získal většinu světa, ale jsou území, kde by firmy, které ho již koupily, svá práva neprodaly.
Film byl pro ně a jejich budoucí katalog příliš cenný, ale Apple věřil, že je také cenný pro svou streamovací službu.
Apple měl pravdu. Film CODA získal Oscara za nejlepší film na udílení cen Akademie 2022. Byl to první film streamovací služby, který získal cenu.
To může být nejvýznamnější ocenění, které Apple TV+ získal, ale sám Apple říká, že získal 451 dalších ocenění. byl nominován na více než 2000 cen.
Těžší, než to vypadá
Fanoušci Applu možná očekávali, že společnost bude dělat televizi dobře, a všichni si jistě mysleli, že má potřebné peníze. Ale profesionálové z televizního průmyslu vědí, že TV není nic jako výroba iPhonů.
Když se na to zpětně podíváme, Apple TV+ měla to štěstí, že byla spuštěna, protože krátce poté jsme byli všichni v karanténě kvůli COVID. V důsledku toho bylo sledováno hodně televize – ale pokud by to nebylo dobré, existovalo mnoho alternativ k Apple TV+.
Nejvýraznějším z nových streamerů, které byly spuštěny v posledních letech, je Disney+. Pravděpodobně nejméně prominentní je Paramount+.
A oba mají problémy, které Apple TV+ nemá. Paramount+ bojuje o diváky a předplatitele a Disney vidělo, že jeho předplatné neuvěřitelně rychle explodovalo – a přesto musí zvýšit ceny, aby přežilo.
Pak jsou finanční problémy Disney takové, že se rozhodlo rušit představení z daňových důvodů. Trvale stahuje dokončené série ze svých služeb, aby ušetřila na vyplácení honorářů hercům a štábu.
Apple TV+ zrušila mnoho pořadů, stejně jako všechny streamery a všechny sítě, ale ve skutečnosti nikdy neodstranila žádnou sérii. Jakmile je na Apple TV+, zůstane zapnutý, což je dobré pro diváky – ale také uklidňující pro producenty.
Dnes by mohl producent chtít nejprve vyzkoušet Netflix, ale určitě předloží seriály Apple TV+ dříve, než to udělá Disney+. Apple TV+ bylo místo, kde producenti vzali „pomalé koně“ poté, co BBC opustila vývoj thrilleru.
Díky pevné, pravděpodobně i pomalé práci Apple TV+ vybudovala malou, ale velmi silnou knihovnu – a tato síla přitahuje jak diváky, tak budoucí producenty.
Nikdy se nedozvíme obchodní model Applu pro Apple TV+, společnost nám nikdy neřekne, jak její tabulky říkají, že jedna hodina televize se rovná dalším dvěma prodaným iPhonům nebo cokoli jiného. Navíc se nikdy nic nedozvíme o finančních nárocích na série nebo na servis.
Co však můžeme brzy zjistit, je, že Apple si uvědomuje, že Apple TV+ je hlavním cílem reklamy.
Zdroj: appleinsider.com