Apple má absolutně dominantní postavení v mobilním hraní kvůli všudypřítomnosti iPhonu, ale nepatrnému podílu na trhu stolních počítačů. Apple má na rok 2024 velké plány a my jsme se podívali na některé z toho, co přichází.
V průběhu let Apple udělal několik kroků, aby zlepšil svou pozici v hraní her, zejména pro Mac. V roce 2000 Microsoft odstranil „Halo“ zpod Applu.
Od té doby Apple příležitostně vydával zvuky o podpoře hraní na Macu, ale většina z nich selhala. Od uvedení Apple Silicon v roce 2019 se ale ozývají hlasy, že to Apple tentokrát myslí vážně.
Poté, na červnové World Wide Developers Conference, Apple oznámil několik kroků k posílení relevance společnosti v herním prostoru, z nichž většinu umožnil ekosystém Apple Silicon.
Mezi ně patřilo ohlášení některých vysoce profilovaných nových AAA her na platformách Apple, včetně Ubisoftu Assassin’s Creed Shadows11 Bit Studios Frostpunk 2, Capcom Biohazard Resident Evil 7, a PocketPair’s Palworld. Tyto hry se již začaly vydávat a další přijdou v druhé polovině roku 2024.
Apple také oznámil očekávaný příchod herního režimu pro iOS a iPadOS poté, co byl dříve dostupný pouze pro Mac OS. Herní režim je určen k tomu, aby hry fungovaly na plnou kapacitu tím, že se spustí při spuštění hry a zajistí vyšší a konzistentnější snímkové frekvence.
Další oznámení WWDC související s hraním zahrnovala Personalized Spatial Audio pro hry, vylepšení Mac App Store pro macOS Sequoia a představení Game Porting Toolkit 2 pro vývojáře, což usnadňuje portování her z platformy Windows. Apple také začal na WWDC hovořit o „Unified Gaming Platform“, která vybízí vývojáře, aby považovali ekosystém Apple za jednu platformu, nikoli jako tři.
Co bude dál pro Apple a hraní her? A uspěje tento desktopový herní posun na vyšší úrovni než ostatní?
Kde stojí Apple
Není jasné, kde se Apple aktuálně nachází, pokud jde o podíl na herním trhu, a Apple nezveřejňuje své vlastní statistiky. Již léta je však jasné, že absolutně ovládá mobilní prostor po celém světě.
Podle údajů zveřejněných společností S&P Global v roce 2022 měl Apple roční příjmy z her 14,8 miliardy dolarů. Tím se umístil na druhém místě za Tencentem a před Alphabet a Sony.
A zejména před Nintendem.
Příjmy Applu v herním prostoru pocházejí především z jeho silné stránky v oblasti mobilních her, tažené provizemi za stahování a nákupy v aplikacích. Apple je však v oblasti her již dávno daleko za hranicemi počítačů.
Nedávné kroky společnosti Apple, které vedly k WWDC v červnu 2024, však naznačily, že se snaží tuto mezeru zacelit.
Představujeme nové hry
Měl jsem možnost zúčastnit se nedávné přehlídky nejnovějších her od Applu, která zahrnovala některé z nově oznámených her.
Apple mi ukázal ukázky nových her, včetně „Frostpunk 2“, „Zenless Zone Zero“ od Hoyoverse a „Diablo Immortal“ od Blizzardu. Ukázali také, jak mohou některé hry bezproblémově fungovat na iOS, iPadOS a macOS.
Podíval jsem se na „Frostpunk 2“, hru o přežití odehrávající se 30 let po události apokalypsy. Vydavatelé to nazvali „hra na přežití společnosti“.
Při hraní na MacBooku Pro vypadala grafika a budování světa rozhodně působivě. Vydavatel hry „Frostpunk 2,“ 11 Bit Studios, na konci června oznámil, že vydání hry bylo odloženo o tři měsíce.
Dalším vrcholem byla „Zenless Zone Zero“, hra ve stylu anime, kterou jsem hrál na iPadu. Představoval přesvědčivé pouliční boje ve fiktivním asijském městě zvaném New Eridu.
Ukázky celkově zdůraznily, že v éře Apple Silicon se věci zlepšily pro vývojáře, kteří mohou snadněji portovat hry a zaměřovat se na jednu platformu místo tří.
Port probíhá
Podíval jsem se také na Game Porting Toolkit 2, který se používá k portu „Control: Ultimate Edition“, který má dorazit později v roce 2024.
Až uvidíme velké hry
„Assassin’s Creed Shadows“ dorazí na Mac 15. listopadu, ve stejný den a datum jako PC a další konzole. „Frostpunk 2“ vyjde 20. září na Apple a dalších platformách poté, co byl původně stanoven na červencové vydání. Nyní je však k dispozici pro předobjednávku z App Store.
„Palworld“ přistane na platformě Apple v neurčeném datu v roce 2024, stejně jako „Control: Ultimate Edition“.
„Resident Evil 7 Biohazard“ je nyní k dispozici.
Co jsme neviděli
Jedním z nápadných aspektů ukázky byla absence čehokoli, co by zahrnovalo Apple Vision Pro, což nebylo uváděno. To naznačuje, že alespoň v této rané fázi Apple nevidí Apple Vision Pro jako zásadní součást své krátkodobé herní strategie.
Zatímco umělá inteligence pod názvem Apple Intelligence byla velkou součástí klíčového projevu na WWDC, na výstavě nebyla zdůrazněna, což naznačuje, že role umělé inteligence v hraní, alespoň pro Apple, je v budoucnosti dále.
Co to všechno znamená
Apple skutečně prokázal, že má na starost hlavní tvůrce AAA her a našel způsob, jak zajistit, aby vývoj v jeho ekosystému pro vývojáře stál za to.
Zda se herní veřejnost bude kupovat v obrovských počtech, je úplně jiná otázka.
Některé nedávné velké AAA hry od velkých vydavatelů, včetně „Death Stranding“ a „Assassin’s Creed Mirage“, měly horší výkon, když dorazily do obchodu App Store. Testem pro Apple bude, zda lepší hry a větší zájem ze strany vývojářů mohou nakonec pomoci zacelit mezeru.
Zdroj: appleinsider.com