Naposledy aktualizováno
Anglická Premier League vylepší svou stávající a široce rozšířenou technologii rozhodčích o nový systém, který bude spoléhat na iPhony, aby zajistil, že fotbalisté budou dodržovat nechvalně známé pravidlo o ofsajdu.
Anglická Premier League už léta zaměstnává videoasistenta rozhodčího (VAR), který kontroluje, zda jsou hráči v ofsajdu, když padne gól v zápasech vysoké fotbalové úrovně. Pravidlo, které se týká postavení hráčů, když je vstřelen gól, bylo dostatečně obtížné kontrolovat rozhodčími na hřišti, což vedlo k potřebě čtvrtého externího rozhodčího.
Zatímco VAR spoléhá na oficiální sledování umístěných kamer a teoreticky by měl vyřešit problém s monitorováním, nebylo to ideální. Jeho omezení, včetně zpoždění a chyb, z něj udělaly nenáviděnou součást moderního fotbalu.
Aby se předešlo problémům, které má VAR, Liga přináší nový systém pro sezónu 2024-2025. Interně označovaný jako „Drak“ Kabelové hlásí, že se systém soustředí kolem iPhonu.
Pomocí desítek iPhonů po celém hřišti bude zachyceno video s vysokou snímkovou frekvencí a vloženo do softwarového nástroje, který umožní smartphonům spolupracovat. Video je zpracováno systémem a dokáže identifikovat pozice hráčů.
Diváci na hřišti
Na každém stadionu Premier League bude použito minimálně 28 iPhonů, přičemž budou použity vestavěné fotoaparáty iPhonu 14 a novějších modelů. Každý vodotěsný kryt obsahuje až čtyři iPhony, stejně jako ventilátory a zdroj energie, a jsou umístěny na klíčových místech po celém hřišti.
Tvrdí se, že systém lze snadno rozšířit v závislosti na budoucích potřebách hry. Pokud je potřeba více dat o určitých částech hřiště, může být na jejich sběr nasazeno více kamer.
Výsledkem je systém, který dokáže sledovat 7 000 až 10 000 bodů na každého hráče v průběhu zápasu. Naproti tomu dříve používané systémy mohly měřit 30 až 50 datových bodů na hráči.
Tvrdí se, že systém je schopen zmírnit problém s okluzí, kdy části hráče nejsou vidět žádnou z umístěných kamer kvůli ostatním hráčům na hřišti a geometrii stadionu. Součástí toho je, že systém zachytí až 200 snímků za sekundu, čímž překoná rychlost 50 nebo 60 fps vysílacích kamer používaných pro VAR.
Střední stroj
Očekává se dokonce, že systém bude schopen detekovat nadcházející události, jako je potenciální ofsajd. Když jsou detekovány, může být snímková frekvence zvýšena pro blízké kamery, aby pokryla daný okamžik a zvýšila přesnost.
Software, který to všechno řídí, je založen na strojovém učení. Na základě práce Genius Sports na zachycení pohybu v NBA byl systém trénován na několika sezónách fotbalových záběrů, aby se naučil, kdy by měl být odhlášen ofsajd.
Umělá inteligence sice zavolá na základě toho, co sama detekuje, ale nečiní rozhodnutí oficiální pro zápas. Místo toho bude člověk pokračovat v monitorování a uskutečňovat poslední hovor ovlivňující zápas.
Testováno, ale vyžaduje ověření
Po použití VAR je pravděpodobné, že se fotbaloví fanoušci budou mít na pozoru před novými technologiemi, které budou do hry zaváděny. Nicméně, Genius a EPL věří, že prošel dostatečným testováním.
To zahrnovalo ověření FIFA, která používala hráče v tradičnějším systému snímání pohybu monitorovaného systémem a porovnávala soubory dat. Premier League je se svou přesností určitě spokojená.
„Jsme přesvědčeni, že díky použití nejnovější a nejpřesnější dostupné technologie se výrazně zkrátí doba potřebná pro rozhodnutí o ofsajdu spolu s důsledným uplatňováním ofsajdových čar,“ řekl fotbalový ředitel Premier League Tony Scholes.
Přesto fotbaloví fanoušci pravděpodobně nebudou mít důvěru v systém, dokud jej neuvidí v akci a správně funguje.
Zdroj: appleinsider.com