Zásah Microsoftu do notebooků zaměřených na umělou inteligenci není pro hráče skvělý, protože většinu svých her nemohou hrát na čipech založených na ARM v nejnovějších počítačích Copilot+. To je problém, který bude přínosem pro hraní Apple Silicon.
V květnu společnost Microsoft uvedla na trh kolekci počítačů se systémem Windows, kterou nazvala „Copilot+ PC“. I když jde z velké části o aktualizaci oblíbené řady Surface od společnosti Microsoft, představovala také velký posun ve strategii, která se více opírá o umělou inteligenci a generativní AI.
Tato změna vedla k tomu, že Microsoft vstoupil na stejné území, které Apple již několik let okupuje a na kterém Microsoft předtím fušoval. Místo toho, aby Microsoft vyrobil několik modelů běžících na čipech založených na ARM a některé na variantách Intel, rozhodl se pro rok 2024 přejít na plně ARM.
I když změna s sebou přináší mnoho výhod, které si Apple užíval s Apple Silicon. Přinesla však s sebou i problém změn architektury, který ovlivnil hraní na její hardwarové platformě.
Ztraceno v překladu
Zpráva od Wall Street Journal samozřejmě poznamenává, že přechod Microsoftu na čipy Qualcomm-ARM byl pro hráče méně než hvězdný. A to vše navzdory tomu, že Microsoft používá podobnou překladovou vrstvu, jakou Apple dělá s Rosetta 2.
Počítačové hry se historicky vyráběly pro architekturu čipu Intel x86 a dělaly tak po celá desetiletí. S přijetím ARM pro architekturu musí být hry vyráběné pro čipy Intel předělány, aby v mnoha případech fungovaly na ARM.
Alternativou je použití překladové vrstvy, která umožňuje softwaru vyrobenému pro čipy x86 správně komunikovat a pracovat s protějšky ARM.
Apple to ve skutečnosti udělal svým vlastním přechodem na Apple Silicon s uvedením Rosetta 2. Původně název pro překladovou vrstvu pro spouštění aplikací založených na PowerPC na počítačích Intel Mac, Rosetta 2 udělala totéž o 15 let později, ale tentokrát , aby software Intel běžel na Apple Silicon.
Překladové vrstvy nejsou úplně dokonalé. Verze od Microsoftu je zjevně daleko problematičtější než od Applu.
Aplikace může při průchodu takovou vrstvou získat malý výkon, protože vrstva musí překládat instrukce z kódu čitelného pro x86 na řádky kompatibilní s ARM.
Velmi složité a na zdroje náročné hry však mohou při používání vrstvy narazit na více problémů než u jiného softwaru. S více prvky v akci než s typickou aplikací je na překladové vrstvě více práce, čímž se zvyšuje šance, že problémy vyjdou najevo.
To vedlo k obrovskému množství počítačových her, které na nových počítačích Copilot+ nebudou fungovat dobře nebo vůbec. Výzkumná společnost Omdia zjistila, že pouze polovina z 1300 nezávisle testovaných počítačových her běží na ARM stejně dobře jako na čipech Intel.
Procenta jsou horší u AAA her, nebo her s přísnou správou digitálních práv.
Microsoft ví
V měsících od spuštění je hněv zákazníků Microsoftu jasný. Společnost potvrdila, že některé hry nebudou fungovat kvůli grafickým nárokům, ale že je stále „odhodlána vytvořit kvalitní herní zážitek“.
Pokud jde o to, co nyní mohou hráči dělat, Microsoft nabídl těm, kteří „chtějí vysoce výkonný herní zážitek, mohou si vybrat alternativní počítač optimalizovaný pro hraní her“.
Podobný komentář nabídl i Qualcomm. Jeho čipy používané v hardwaru Microsoftu „nejsou v současné době považovány za herní platformu“, ale problém stále fungoval.
Nicméně jeden problém, který nemůže snadno překonat, je ten, který se týká softwaru proti podvádění. Software, který je zabudován do mnoha populárních her, často není schopen ve skutečnosti správně fungovat a může způsobit, že hráči budou vyhozeni z her pro více hráčů kvůli vrstvě překladu.
Vzhledem ke struktuře ARM čipů Qualcommu někteří odborníci tvrdí, že to nelze jednoduše opravit softwarovým patchem. Místo toho mohou hráči skončit tak, že budou muset čekat na použití nových čipů Intel v počítačích Copilot+, pokud chtějí hrát bez problémů.
Výhoda Applu
I když nemá velký herní rodokmen mimo hraní na iPhone, situace ve skutečnosti hraje do karet Applu více než kdy předtím.
Evangelizace her pro Mac je již 30 let znovu zapnuta a vypnuta, a to navzdory naprosté dominanci na mobilních zařízeních. Od uvedení Apple Silicon na trh stupňuje své úsilí přilákat hráče na Mac tím, že na platformu zavede několik známých herních franšíz.
To zahrnovalo záznamy, jako je Hideo Kojima’s Death Stranding: Director’s Cut. Do WWDC v roce 2024 se to rozšířilo na větší sbírku titulů, které brzy dorazí, včetně remaků Resident Evil, Mrtvý ostrov 2a Remedy’s Řízení.
Namlouvání Applu přesahuje jen hráče. Zahrnuje také ty, kteří vytvářejí hry.
Apple sice věděl, že Rosetta 2 bude fungovat, ale není to zdaleka optimální způsob hraní her na Macu. Během WWDC 2023 tedy představil Apple Game Porting Toolkit.
Jednalo se o sadu SDK, která poskytovala přizpůsobenou vrstvu překladu pro hraní her DirectX založených na Windows na počítači Mac.
Druhá generace nástroje dorazila o rok později, vylepšila podporu Xcode a představila nástroje pro ladění shaderů a také usnadnila přenos her na iPhone a iPad.
Klíčem je, že Game Porting Toolkit nebyl způsob, jak zabalit PC hry do jednoduchého obalu kompatibilního s Mac. Místo toho to mělo vývojářům pomoci zjistit, jak hra běží s minimální pomocí a zda pokračovat se správným nativním portem Apple Silicon.
To znamená, že sadu Game Porting Toolkit používali někteří uživatelé počítačů Mac ke skutečnému hraní počítačových her na svém hardwaru. Od jeho zavedení hráči vytvářeli průvodce pomocí SDK a dokonce celý proces zjednodušili pomocí instalátoru.
Existuje dokonce samostatná instalační aplikace a obal s názvem Whisky, který vytváří „lahve“ her pro Windows, které jsou přímo propojeny s Game Porting Toolkit.
Příliv, který zvedá všechny lodě
Přestože je to pro Microsoft nyní problém, skutečný přínos pro Apple by mohl být v budoucnu. Vzhledem k tomu, že musí být na moderním hardwaru Windows, mohli by vývojáři vytvořit více her, které nativně fungují na čipech založených na ARM.
Vzhledem k tomu, že Apple Silicon je založen na ARM, bylo by pro vývojáře mnohem méně nákladné přenést hru pro Windows ARM do Apple Silicon, protože většina práce bude dokončena. Výroba přístavů stojí peníze, ale pokud je s tím méně práce, bylo by to levnější.
Pokud Apple dokáže situaci správně vyladit, mohlo by to vést k tomu, že více vývojářů bude stavět pro desktopy Windows ARM a také přidat port pro Mac do seznamu úkolů.
Zdroj: appleinsider.com