Analýza uvedení hlavních her pro iOS včetně „Death Stranding“ a „Assassin’s Creed Mirage“ potvrdila poměrně zřejmé a odhalila, že ceny her na úrovni konzole v App Store jednoduše nefungují.
Hraní je velkým výdělkem pro Apple App Store. Tržby Applu za 1. čtvrtletí za App Store dosahují 13 miliard dolarů, především proto, že iPhone je i nadále největším světovým herním trhem s adresovatelným zbožím.
Zatímco mobilní hraní je velký byznys, pokusy o uvedení skutečných konzolových her na platformu nadále selhávají.
Analýza her podle MobileGamer.biz použití dat z Appfigures a Appmagic ukazuje, že v App Store bylo neuvěřitelně málo nákupů každého titulu.
Velmi málo platících
Assassin’s Creed Mirage byl od 6. června stažen přibližně 123 000krát, říká Appfigures. Hrubý příjem však spravoval pouze 138 000 $.
Zpráva se domnívá, že úroveň příjmů naznačuje, že méně než 3 000 lidí bylo ochotno odemknout plnou hru za 49,99 $.
Hra si vedla hůře než předchozí verze určená pro mobily. Assassin’s Creed Rebellion spuštěna v listopadu 2018, ale za stejné období po uvedení na trh zvládla 1,9 milionu stažení a tržby 981 000 USD.
Spíš je to skličující Povstání zaznamenaly nárůst tržeb o 82 % během období uvedení na trh, oproti 79% poklesu pro Mirage.
Jediní lidé, kteří budou znát skutečná čísla, jsou Apple a Ubisoft, ale čísla nejsou o řád nižší, než by porty potřebovaly, aby se vrátily náklady na práci portu. Jiná firma nabídla vyšší, ale stále tristní čísla 279 000 stažení a 221 000 $ v příjmech pro Mirage.
Existuje nepoměr, ale stále je dostatečně blízko, aby bylo možné prokázat, že prodeje Mirage ještě nedosáhla úrovně milionů dolarů.
Další herní bomby
Problém necítí jen Ubisoft. Ostatní, které Apple výrazně vystupoval ve svých prezentacích, potkal podobný osud.
Resident Evil 4 byla stažena 357 000 krát, říkají analytici, s příjmem pouhých 208 000 $. Při ceně 29,99 $ za odemknutí zaplatilo za plnou hru asi 7 000 lidí.
Resident Evil 7 podařilo dosáhnout 817 000 stažení, uvedl Appmagic, a tržby 420 000 $. S levnější cenou 15,99 $ to odpovídá asi 34 000 lidí, kteří za to zaplatí.
Death Stranding také nedokázal zaujmout publikum a k dnešnímu dni vydělal 348 000 $. Vzhledem k tomu, že vyžaduje nákup předem ve výši 19,99 $, hra nebyla stažena dostatečně na to, aby byla uvedena v Appfigures, ale pravděpodobně dosáhla pouze 23 000 prodejů.
Bolestivé cenové body
Největší problém, který tato vydání ve stylu AAA pro iPhone mají, se týká peněz, a na tom se analytici shodují. Díky prémiovým mobilním hrám s cenou mezi 5 a 10 dolary a spoustě titulů nabízejících hry zdarma, to znamená, že proniknout na trh drahých her je těžký.
Je tu také kouzlo konzolového hraní, které může překážet.
„Hráči, kteří si mohou dovolit vlajková loď mobilních zařízení a 50 dolarů za hry, budou mít pravděpodobně prostředky na to, aby si mohli užít hry na PC a konzolích,“ řekl Andrei Zubov z Appmagic. „Na druhou stranu u hráčů, kteří si nemohou dovolit herní zařízení nebo vysoce výkonné mobilní telefony, je menší pravděpodobnost, že provedou jednorázový nákup za 50 dolarů.
Randy Nelson z Appfigures dodává, že modely iPhone 15 Pro a podobné smartphony udělaly „obrovský pokrok směrem k technologické paritě s konzolami současné generace“. Nelson se však obává, že spotřebitelé nemusí ve skutečnosti vědět o zvýšení výkonu na mobilních zařízeních.
„Není jisté, kolik z nich si to skutečně uvědomuje a následně dokonce uvažuje, že by mohli hrát nejnovější Resident Evil nebo Assassin’s Creed na jejich telefonu,“ pokračoval.
Drahý experiment
Apple v průběhu let zavedl do svých zařízení více výkonu a skutečně začal tlačit na hraní her. Nejen na mobilu, ale také pro zprovoznění více her na Macu pomocí nástrojů, jako je Game Porting Kit.
Pokud jde o vývojáře a vydavatele, kteří byli svědky relativně malého poklesu prodejů, mohlo by to některé odklonit od pokračování na platformě, pokud se nezlepší.
To znamená, že výše uvedené AAA hry nejsou nutně ty nejdražší, které lze vyrábět na iPhone nebo iPad.
Díky hrám, které jsou často vytvářeny pro více platforem najednou, částečně díky multiplatformním nástrojům, jako je Unreal Engine, mohou vývojáři vytvářet hry pro více konzolí a pro PC současně.
V případě her, jako je Death Stranding, různé grafické zdroje a média, která jsou k tomu potřebná, již existují pro konzolové verze. Zdá se, že jde o velkorozpočtové úsilí, ale peníze již byly vynaloženy na verze jiné než iPhone.
Převedení AAA her na mobil proto ve většině případů nevyžaduje kompletní přestavbu hry od základů. Změny v rozhraní, stejně jako některé herní prvky, které jej přizpůsobí hraní na dotykové obrazovce, však stále vyžadují práci programátora, a to ve výši stovek tisíc dolarů za kompletní práci.
Na těchto nízkých úrovních příjmů vydavatelé zatím na svých investicích prodělali. Ale vzhledem k tomu, že výroba her může stát desítky nebo stovky milionů dolarů, mohou být mobilní porty kapkou ve finančním moři.
Výroba portů stojí peníze, ale zdaleka ne náklady na vytvoření celé hry od nuly.
Existuje také vyhlídka na to, že mobilní hry AAA budou s postupem času hráči více přijímány. Vzhledem k tomu, že na iOS a iPadOS, stejně jako na Mac, přichází více hlavních titulů, ekosystém Applu se jeví spíše jako legitimní herní platforma.
I tak je to v tuto chvíli problém, protože porty AAA jsou skutečně hratelné pouze na vlajkových modelech Apple iPhone a iPad. To automaticky snižuje potenciální prodeje ve srovnání s širší kompatibilitou iPhone.
Nepomáhá ani to, že v těchto konkrétních případech se bavíme o hrách, které už dávno zaznamenaly úspěch na konzolích. Death Stranding původně odesláno v listopadu 2019, Resident Evil 4 byla poprvé vydána v lednu 2005 a Resident Evil 7 se začal prodávat v roce 2017.
Hry měly ve skutečnosti pouze oznámení společnosti Apple jako marketing pro portované verze, s malou další reklamou v reálném světě. Dalo by se očekávat, že pokud bude spuštěn vedle konzolových edic a bude těžit ze zvýšeného multiplatformního marketingového úsilí, dojde také k vyšším prodejům.
Trhu se to určitě nestane přes noc. Pokud se však podaří vyřešit otázku cen a bude k dispozici dostatek titulů, jednoho dne by se mohla stát životaschopnou možností pro hráče namísto nejnovější konzole.
Dokud ti, kdo vytvářejí hry, vydrží čekat tak dlouho.
Zdroj: appleinsider.com